عربي | English | Türkçe | Indonesia | فارسی | اردو
في تصنيف فقه المعاملات أعيد الوسم بواسطة
118 مشاهدات
0 تصويتات
السلام عليكم ، أنا شغال في مصنع ملابس علي العصارة الي بتعصر اللبس بندخل اللبس يتعصر ونطلعه تاني عالعربية ونوديه للتهوية عشان ينشف والي أنا شغال معاهم بيكروتو في الشغل ومش بيشوفو شغلهم حلو وأنا الي بشتغل وبطلع لبس كتير وهما ممكن يطلعو واحدة واحدة وبقول معلش عشان تبقي الفلوس حلال هل أكمل في الي أنا بعمله ولا أكروت زيهم؟ وهل لو كروت الفلوس ممكن تبقي حرام؟ لإني تعبت من كده وكمان المشرف بقوله ومش بيعملهم حاجة ولا حتي بيخصم منهم الله أعلم ولو أنا عملت زيهم كده بيخصمو مني وبحسهم مصطقصديني أنا ، وزهقت من كده هل أسيبها؟
بواسطة
200 نقاط

عدد الإجابات: 1

0 تصويتات
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين وبعد أخي الكريم : فالخطأ يبقى خطأ ولو فعله أكثر الناس لذلك ننصحك أن تبقى متقنا لعملك، وليست الكثرة عبرة ، وكما قال تعالى  (( وما أكثر الناس ولو حرصت بمؤمنين)) .
وتأكد أن الاستقامة خير كبير ، ولو كانت متعبة لصاحبها.
وآن شئت البحث عن عمل آخر فلا بأس عليك.
بواسطة
208ألف نقاط
هل كانت الإجابة مفيدة؟
أخبرنا برأيك
مرحبًا بك في موقع فتوى سؤال وجواب.
المجتمع هنا لمساعدتك في أسئلتك الشرعية. قدم سؤالك مع التفاصيل وشارك ما توصلت إليه عبر البحث.
اقرأ المزيد من المعلومات حول كيفية طرح السؤال بشكل جيد.

الأسئلة المتعلقة

0 تصويتات
1 إجابة 136 مشاهدات
AaaYasmeen سُئل في تصنيف فقه المعاملات أغسطس 18، 2024
136 مشاهدات
AaaYasmeen سُئل في تصنيف فقه المعاملات أغسطس 18، 2024
بواسطة AaaYasmeen
120 نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 2.2ألف مشاهدات
0 تصويتات
1 إجابة 141 مشاهدات
0 تصويتات
1 إجابة 1.4ألف مشاهدات
Moaid سُئل في تصنيف فقه المعاملات يناير 23، 2024
1.4ألف مشاهدات
Moaid سُئل في تصنيف فقه المعاملات يناير 23، 2024
بواسطة Moaid
120 نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 236 مشاهدات