عربي | English | Türkçe | Indonesia | فارسی | اردو
في تصنيف فقه المعاملات أعيد الوسم بواسطة
171 مشاهدات
0 تصويتات
في حاجة عايزين نخلصها و هي بتاخد شهر اقل حاجة عشان تخلص و الموظف قالنا لو دفعنا مبلغ زيادة يخلصها في نفس اليوم . و هو هياخد المبلغ دا مش المؤسسة و مش رسوم استعجال هي ليه هو . حرام؟
بواسطة
1.9ألف نقاط

عدد الإجابات: 1

0 تصويتات
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
 بسم الله الرحمن الرحيم
 الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على سيدنا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين وبعد.
إذا كانت الحاجة تنتهي بيوم واحد، وهم من يؤخرها قصدا لابتزاز الناس، وليس فيها تعد على حقوق الناس، ولا تأخير أمورهم، فيجوز الدفع وهي رشوة بحقهم فقط، وليست رشوة بحقكم، لأنكم دفعتم لتحصلو على حقكم فقط، وليس لأخذ شيء ليس لكم.
والله تعالى أعلم.
والحمد لله رب العالمين.
بواسطة
220ألف نقاط
هل كانت الإجابة مفيدة؟
أخبرنا برأيك

الأسئلة المتعلقة

0 تصويتات
1 إجابة 316 مشاهدات
خالد سعيد سُئل في تصنيف فقه المعاملات فبراير 4، 2024
316 مشاهدات
خالد سعيد سُئل في تصنيف فقه المعاملات فبراير 4، 2024
بواسطة خالد سعيد
180 نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 212 مشاهدات
Shorouk sallam سُئل في تصنيف فقه المعاملات سبتمبر 17، 2023
212 مشاهدات
Shorouk sallam سُئل في تصنيف فقه المعاملات سبتمبر 17، 2023
بواسطة Shorouk sallam
150 نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 143 مشاهدات
islamic-fatwa.com سُئل يوليو 18، 2023
143 مشاهدات
islamic-fatwa.com سُئل يوليو 18، 2023
بواسطة islamic-fatwa.com
131ألف نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 191 مشاهدات
khaba سُئل في تصنيف أحكام عامة فبراير 24، 2024
191 مشاهدات
khaba سُئل في تصنيف أحكام عامة فبراير 24، 2024
بواسطة khaba
180 نقاط
0 تصويتات
1 إجابة 145 مشاهدات
Mohammed 1248 سُئل في تصنيف فقه المعاملات يوليو 19، 2024
145 مشاهدات
Mohammed 1248 سُئل في تصنيف فقه المعاملات يوليو 19، 2024
بواسطة Mohammed 1248
1.1ألف نقاط